تجربة اسمهان و خلق الموبايل | طاقة فيصل | فيصل عبد الواحد – ترجمة

بسم  الله و الصلاة و السلام على سيدنا محمد رسول الله عليه و على آله أجمعين و على جميع المرسلين

فيصل عبد الواحد

و النهارده اسمهان عايزه تتكلم عن قصة نجاح خاصه بيها مش كده يا أسمهان ؟

اه  ..

اتفضلى

شكرا...

بسم الله و الصلاة و السلام على رسول الله

أستاذ قولت انا مشكلتى مشاعر  لا أجيد التعامل مع المشاعر

الوضع بتاعك او المشكله عندك انك مبتعرفيش تتعاملى مع المشاعر ؟

المراهقه فى الجامعه  فى الوظيفه مبعرفش اتعامل مع المشاعر لدجرة انه يقولولى  حساسه  و انا اردت ان اعرف انا ولا حساسه  و بدأت اتعرف على مدربين يحكو عن نفسهم  عن واحد من الجامعه  و استمع لهم  استاذ حتى  دخلت انت معى فى المجموعه   لكن لاازلت استمع للأخرين  و استمع لك و استمع  لهم ثم مع كل مره انقص واحد من المجموعه و المجموعه بدأت تنحصر تدريجيا و وجدت نفسي انت الى ارتاح له كثيرا مع إنى لم اكن افهم كلماتك كثيرا  عميقه و طاقتها تصلنى

لم أكن متعمقه كثيرا  لكن كنت أقول ان شاء الله اصبح مثل استاذ فيصل  ....  بعدها استاذ اشتريت كورس المشاعر لمدربة  المهم وضعت كل مالى فى شرائه كورس جميل و رائع لكن  توقفت فى نصف الطريق  و لم أكمل  لم ادرى لماذا لم اكمل  مع انى كنت استفيد  مشكلتى انى كسوله

هو كان كورس تمارين يا اسمهان ؟

اه

انتى قولتى مبحبش التمارين بردو

اه  احب نتيجة مباشره  توقفت فى النصف ثم رجعت لك  لاادرى عندما ابعتد عنك ولا استمع لكلامك أشعر بالتأنيب و أقول  بعد ذلك لما يجب ان اعود لفيصل

الأنسان بطبعه  بيحب يسمع للجميع و يجرب يطبق  كلام الجميع لكن عندما ارجع لكلامك  اشعر بالراحه  أحيانا فى التعليقات احب صوتك فى حد ذاته شفاء

صوتى بينيم ......

يذكرنى بالنوم و قبل ان انام استمع لك دقيقتين اجد نفسي نمت  وبعد ذلك اشتريت كورس الخلق اللحظى  استمع له و أبكى و لم استوعب الكلمات جدا لكن تأثرت طاقيا

هو الحضور حاجه تانيه طبعا

طبقت الطريقة على السيارة الحمراء ( القلم الأحمر) و جذبت السيارة بعد يوم واحد ضحكت لأنها ظهرت فى مكان غير متوقع لدرجة انى قلت للسياره ماذا تفعلى هنا فرحت و رجعلى بصيص الأمل فى الحياه

ان شاء الله تتشهر الناس محتاجون لكلامك

انا لما طلعت فى اللايف و انتو قولتو يا فيصل اطلب الشهره  فقولت اوك

بعد السياره الحمرا اعدت التمرين  ثم أتوقف و اقول لنفسي : اسمهان انت ليس غايتك تحقيق الهدف هدفى هو الوصول للراحه و السعاده

المشاعر اه

المشاعر عندما تتكلم عن الجنه الداخليه و المشاعر اتأثر بذلك  لم تبقى لى رغبه بشيء أرغب فى تواصل روحى فقط احس بالسعاده بدون سبب

كنت ذاهبه للعمل نظرت و كنت جاسه امام الباب قلت اريد 3000 دينار  ثم ضحكت و بعد ذلك قررت الذهاب لأختى للزياره  و كنا جالسين نشرب قهوه أحضرت أختى المحفظه بنفسها و قالت تفضلى 3000 دينار

تذكرتك مباشرة ( يا فيصل )  بعد ذلك ذهبت للغرفه الأخرى و دعيت لك  بعد تلك الحادثه جائنى قليل  من الشك فقلت لنفسي توقفى عن خلق الشك فقلت لا اهتم لخلق اشياء او أهداف  لا ارغب فى المال اريد اتصال روحى فقط اريد تجربة إقتراب من الموت  و غيرها

بعد ذلك اصبحت استمع لفيدوهاتك فقط يعطونى نوع من الهدوء عندما أقلق  أذهب لمشاهده فيديو لفيصل  كلما اجد نفسي اشتكى  من الظروف  ارجع للفيديوهات

المهم ليس لى رغبه فى تحقيق اهداف ماديه المهم المتعه و السعاده  ثم قلت لنفسي اجرب تجربه اخرى و اطلب موبايل بعد ذلك جلست ثم بدأت استحضر الشعور  و كيف املك الموبايل

الناس كلها بعد ما تشوف الفيديو ده هتقول انا عايزه طاقة فيصل و انا مش بحب الناس تتعلق بفيصل  ينفع كده  يا اسمهان هههه

عندما فكرت فى الموبايل و تخيلته و احسست  بشكله و حجمه و لونه  و كأنه فى يدى  لم أخلق مثل هذا الشعور من قبل تخيلته جيدا مثلما أردته و خلقت الشعور انى امتلكه ثم تركت الشعور و نسيته  لم انتظر وصوله

اصلا انا لم اهتم بالأهداف  ما بالك بموبايل  أفكر احيانا   افكر من نوع  :  من أين النقود ؟ من اين يأتيك ؟ و كيف ؟  ثم أقول .. لا يهم انا المهم طلبته كأنه صراع ما بينى أفكارى و رغباتى  عندما تأتى الأفكار المعرقله  أقول لها تكلمى براحتك أصبحت عندما تأتينى الأفكار التعجيزيه عادى اسمع لها و اتركها

هى مش بتجيلك يا اسمهان .. انتى متعوده تفكيرها  عشان نصحح بس

اقول بعد شوي .. معلش  والله استاذ بعد يومين فقط  دخل اخوى يحمل الموبايل  قال : اتفضلى  و شوفته نفس الشكل نفس الحجم  نفس الماركه  بعد ذلك راستلك مباشره

كلما يجينى شعور سعاده اتذكرك و ادعولك

اخى يقول لى لماذا اندهشتى ؟ مجرد موبايل !!؟

الشعور الذى عملته لخلق الموبايل كان قوى  جربت مع حاجات أخرى دون نتيجه لكن مع الموبايل كان الشعور قوى و خلقت الموبايل بالظبط كما أردت

هذا الى عندى من تجارب لحد الآن انصح الناس بها طريقة سهله  و بسيطه تستحضر الشعور و تحس ان الهدف بين يديك  فقط هذب تجربتى بسيطه و صغيره

طيب تمام  حابه تقولى حاجه قبل ما  اوقف التسجيل ؟

امم استاذ فى اسئله اجاوب عليها ولا لأ.؟

لو اسئله خاصه بيكى و حابه تكون فى التسجيل  اوك ... حابه انى اوقف التسجيل  و اجاوبك انتى براحتك زى ما تحبى

اوقف التسجيل ؟

شو بتحب ؟

انتى اسألتك عيزاها تكون مسجله و هتنزل فى الفيديو  ولا عيزاها تكون خاصه بيكى ؟

لا وقف التسجيل

يعنى اوقف التسجيل مش كده ؟  اه

خلاص كده بفضل الله انتهينا من تجربه اسمهان  و انا بس بحب اسجل مع الناس عشان فى ناس ديما بتقول اه دى تنفع لفلان او تنفع للشخص ده او للبنت دى و متنفعنيش انا عشان انا حيتى معذبه اكتر و عندى جحيم اكتر انا عايز بس الناس دى  تتوقف انها تقول الجمله دى و تعرف ان مهما كنت بتقول الكلام ده لا  تقدر تغير حياتك و تخلق فيها الى انت عايزه بأذن الله

مش كده يا اسمهان ؟  صح

احنا اتعودنا نحب الألم لدرجة ان اتعودنا نقارن بينا من هو اكثر ضحية و ألم

كنت أملك دكتوراه فى الحزن و الكآبه

كلامك صادق  من تجربه انا كنت اسمع لمدربين ولا اشعر بشيء

عشان يا اسمهان معظم المدربين و ان ماكنش كلهم بيتكلموا من كورسات او كتب قرأوها يعنى مش بيتكلموا من حاجات عيشنها بس و ربنا يهدينا جميعا

حابه تضيفى اى حاجه ؟؟

نشكرك و ان شاء الله تدخل الجنه بودن حساب ولا عقاب

اللهم آمين انا و انتى يارب

انا كنت فى الحضيض و رجعتنى لمكان آخر

الحمدلله  و الفضل لله وحده يا اسمهان اشوفكم ان شاء الله فى فيديو جديد  و السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

فيصل عبد الواحد

 

Leave a Comment

error: Content is protected !!