كان فى حد بيقول كيف نفصل نفسنا عن الايجو بنتصل دائما بذاتنا العليا و مالمراقبه الدائمه ؟؟
ديما كلمة ايجو الناس بتفسرها او ساعات لما حد يتكلم عن نفسه حد يقوله اه ده الايجو و يعنى ده كبر او غرور و دى مش حقيقه ده مش صح الايجو مالوش دعوه بالغرور
الناحيه التانيه بقى الناس الى يعنى بيقال عليهم مدربين او اصحاب الوعى او اى كان لازم تتخلص من الايجو بتاعك فده بيخلينا نكره الايجو الى هو ايه ؟ يا مدرب
الايجو الى هو الشخصيه فتكره شخصيتك لا الايجو هو انت اختيارات تختار تعيشها فى حياتك ان انت تتعامل فى وقت مع والدك بشكل معين مع والدتك بشكل معين تحب اكل معين متحبش اكل معين تحب تنام فى ساعه معينه من الليل تحب تنام بدرى تحب تسمع اغانى متحبش كل ده على بعضه اسمهالشخصيه او الايجو او اى كان مش مبرر ان انت تحاول تتخلص منه لا بالعكس تحبه تحب كل اختياراتك متحاولش تتخلص منها
كان السؤال بيقول ايه نتخلص ؟؟ نفصل نفسنا اه و حتى مفصلش لان انا عشت التجربه دى عشت ان ده الايجو بتاعى اه الايجو عايز كذا كذا و مش هقرب منه لأ ملقتهاش مفيده بصراحه بالعكس بتعمل ممكن مع الاستمرار تعمل انفصام فى الشخصيه فلأ حب اذا مصمم تعمل كيان و تسميه ايجو الى هو انت خلاص حبه حب كل اختياراتك و حب كل تصرفاتك دى افضل طريقه عشان توصل للى بيتقال الى هو تتعدا الايجو او تبقى اعلى منه لانى معترض على التسميه دى
ما الفرق بين الرغبه و حب الهدف ؟
اه الرغبه فيها نقص الكلمه نفسها مافيش فيها نقص لكن احنا اتعودنا انه اول ما بتفكر انا عايز فلوس على طول معاها فى نفس الجزء من الثانيه مش هاقولك بقى فى ثانيه تانيه بتخلق نقص بتخلق ان ده مش موجود بس انما ممكن تحب الهدف لو انت حبيت الهدف بدون النقص الى بتعمله هيبقى معاك
علمنا ازاى نحس بالله
طيب هو الموضوع مش محتاج اى مجهود غير ان انت اول حاجه تنسي الى علمهولك او الى علمهولك تنسيه عن الله لأن اول ما هتقولى الله او انت اول ما هتقول الله على طول هتحس بالأحساس الى انت بقالك حياتك كلها بتبنيه عن الله او عن ربنا مثلا مكن يكون عندك احساس ان ربنا ده شديد العقاب جميل ؟؟ انت اختارت و بتبعد عن كل صفات الله و اختارت شديد العقاب فأول ما بتفكر فى الله بتخاف سبحان الله يعنى
فدى اول حاجه تتحررى منها يعنى ايه عشان مصعبش الامور على الناس يمكن تتحررى دلوقتى بقت الناس بقت شايفه ان هى فيها خطوات لا تتحررى منها يعنى متفكريهاش مش ده الى تحسيه هتحسي بعد كده احساس تانى الى هو مثلا ربنا معايا او ان ربنا رحيم او ربنا رحمن نركز فى الحته دى عشان انا بديكو حاجه يعنى حاجه جميله اوى حتى ده هيبقى احساس جميل اوى و ده احذركو منه اكتر من الى قبله مش معنى كده ان هو وحش لأ انا قصدى لما احنا نحس احساس الحب و الجمال و الرحمه و ربنا رحمن رحيم حلو اوى و احساس جميل و رائع و اجمل من ان ربنا شديد العقاب و انك تخاف منه و تبعد عنه بس هتقعد فيه كتير هتبقى حابب تقعد فيه كتير
انصحك ان انت بردو اعرف ان ده احساس و بس اعرف ان ده احساس مجرد انت شوف ايه الى بعده يعنى حابب بعد كده يبقى اكتشاف شخصي افضل من ان انت تاخد من الى فيصل يعرفه و تعمل منه اطار تعيش فيه فالأحاسيس الجميله دى بردو فى حاجات حلوه اوى بعدها فحبها و متقعدش فيها كتير ده لا يعنى ان انت تكرهها او تتجنبها لما تحسها افهموا الكلام زى ما بقوله بالحرف يعنى حبها و عيشها اذا انت عايش بس متقفش عندها متقفش ان اه هى دى معية الله لا متقفش عندها او متقولش ان هى دى ربنا متقفش عندها فهمتونى حاجات جميله اوى اوى بس و ناس كتير تتمنى و تحلم انها تكون فيها بس انا حابب ديما اديك احلى حاجه اوديك يعنى و متقفيش عندها
هل التقبل يعنى الاعتراف بوجود الشعور ؟؟
التقبل يعنى الاعتراف بوجود الشعور و عدم محاوله تغييره حتى زى ما هو حتى بشكله الى يضايق بشكله الوحش بأى كان محاولش اغير حاجه فيه
مقرمشات العقل .... لو عملت امسيه و اتكلمت عن حاجات الناس بتحب تعرفها من باب الفضول هزود فى المشكله مش هحلها الناس هتدمن من المقرمشات دى اكتر و من الفضوليات دى اكتر فغذى ده يعنى مظنش انى ممكن اعمل امسيه عن كده مع ان يعنى ممكن تبقى ماده جذابه جدا و ناس تجيلى تقعد و تتكلم عنها بس هغذى الفضول اكتر ما هأشبعه
مين الى كان طالب الخروج من الجسد لو موجوده كان اسمها ميرو تقريبا و بالمناسبه كان فى حد كتب ان هو مش عايز طاقة فيصل ممكن منعملهاش تانى شوفت تعليقات بنت كاتبه انها مش عايزه طاقة فيصل فمش عايز افرض حاجه على حد هو مش عايزها يعنى لو حد موجود و مش عايز طاقة فيصل و ممكن يسيب اللايف ميجبرش نفسه على حاجه مش حاببها يعنى
نفسي اتعلم من حضرتك اغير فى حياتى كتير خلال شهر رمضان ده نفسي فى نتيجه سريعه سحريه حلو انا قبلت التحدى ببساطه بس انا اد التحدى هل انتى اده ؟؟؟ انا اده والله اذا انتى اده قوليلى بس تلتزمى بلى هاقوله بالحرف
هبه العبسي
لما بدأت الدخول للبحث على حقيقتى اصبحت متصله بالله لكن اصبحت ارى الرسول عليه و على آله السلام نبى عادى يعنى معنديش حب كبير ما رأيك فى الموضوع ؟؟
بصي دى مرحله طبيعيه لكن منقفش عندها ليه مرحله طبيعيه ؟؟ لان حبنا لسيدنا محمد معظمنا تلقناه او اتعلمنا ان انت لازم تحب سيدنا محمد فلما بنقرب من ربنا بنسيب كل القطر و كل التلقينات دى لكن ادعيكى او ادعوكى ان انتى نفسك تقربى من سيدنا محمد عليه الصلاة و السلام و تشوفى ايه المختلف فيه لان انا جربت مع نفسي و جربت مع غيرى غير مؤمن جربت مع واحده يهوديه و مش بس يهوديه مبتحبش الاسلام و اتكلمت عن التجربه دى فى فيديو قبل كده بس مش موضوعنا النهارده بس انا بدعوكى دى مرحله طبيعيه لما تم تلقينه ليكى عادى لكن اطمعى فى انك تشوفى ليه ؟ ليه الراجل ده الناس عملت عليه كل ده و ليه شكرت فيه بالشكل ده طيب عايزه اشوفه بنفسي اشوف انا بنفسي و اشوف هل يستحق ولا لا يستحق ؟؟ و اذا نيتك خير عشان فى ناس نيتهم ان ربنا بيبنلهم والله بس يقول لا انا مش هاقول الى انا شوفته لا ده مش حقيقي لا يبقى نيتك خير الى تشوفيه متنكريهوش او الى تشوفه متنكروش
مش عارف هبه مردتش لسه خلاص اوك
القدرات الخاصه اتكلمت عنها فعلا فى كورس حقيقه قانون الجذب و مش حابب اتكلم عنها تانى
هل الصوت واطى يا جماعه عندنا كلنا
القدرات الخاصه يا جماعه انا اتكلمت عنها مره بسيطه فى كورس قانون الجذب حقيقة قانون الجذب و كمان فى اصدار 2019 و نصحت الناس و النصحت المتدربين بس سبحان الله انت لما تنصح حد يقولك اوعى تعمل كده اول حاجه يعملها هو الى نصحته ميعملهاش نصحت الناس متعملش الى انا قولت يعملوه فى الكورس لكن الناس دخلت و فى بنت حتى جاتلى مش عايز اقول اسمها و لما عملت الى احنا قولناه و دخلت فى المجال ده الى بقى عندها بقت تعرف المكان الى هى فيه فيه آثار ولا لأ و بدأت و اتأكدت من الى هى بتقوله و الناس اتأكدو فعلا طلع كلامها صح بس لقيت الموضوع ده خطر جدا لان فى ناس لا يهتموا بحياة الاخرين فهى خافت انها تكمل فى الموضوع ده و سابته فبس مش حابب ان انا اكمل عن الموضوع ده مش هتكلم عنه تانى يعنى
الحمدلله يا شيماء
هبه مردتش عليا خلاص يبقى هبه مش مستعده