ازيك عامل ايه اهلا بيك مره تانيه معاك فيصل عبد الواحد والتسجيل الأخير بأذن الله من سلسلة ما قل وكفى
الحقيقه النهارده مش هنعمل حاجه زى ما قولتلك الحلقه الى فاتت هباركلك بس على المجهود الى انت عملته بفضل الله ووصلتله انت اشتغلت و عملت حاجات كتير و مش لازم تكون عملت كل الى قولتلك عليه بس لو عملت حتى عشره بس فأنت طلعت من رمضان بفايده كبيره بأذن الله و كافيه ان انت بقيت حد تانى و عرفت حاجات كتير اوى كانت غايبه عنك زى قيام الليل و زى الحاجات البسيطه و مفهوم الصدقات و مفهوم عباده الذات حاجات كتير اوى انت عملتها و غيرتها و بأذن الله فادتك و لسه هتفيدك فى باقى حياتك ان شاء الله
الى عايز اكلمك عنه النهارده حاجات صغيره شويه لكن ممكن تطول
اول موضوع ان خلاص العيد جه يعنى يوم بأذن الله او يومين و تبقى فى عيد فخلاص انت المفروض اصلا كل اسبوع كل يوم جمعه ده عيد بس المفروض ان انت العيد جه افرح اعمل كل الى انت بتحبه و اركن المشاكل على جنب على الاقل الثلاث ايام دول افرح فيهم بس و احنا اصلا كده كده اتفقنا فى اول رمضان الايام الاولى منه نجيب اكبر مشكله فى حياتنا و منفكرش فيها على اد ما نقدر و نركنها على جنب
عايزك تواصل الحكايه دى فى العيد افرح بس و عيد و شوف كل الى انت بتحبه و اقعد مع اصحابك و عيلتك و هكذا
زى ما قولتلك انا الموضوع الى هتكلم عليه دلوقتى ربنا آراد ان انا نأجله النهارده و مافيش حاجه بنعملها الا بأرادة ربنا طبعا عشان موضوع ليلة القدر محبتش اتكلم عنه بالتفصيل زى ما هتكلم عنه دلوقتى لان انا مش عايز اخليك تبقى عبد لليلة واحده مش عايز اساعدك تبقى عبد الليله الواحده او عبد اليوم الواحد عشان ده بينافى الى قولناه فىاليوم الثامن
لكن هتكلم الأول عن جزئيه ليلة القدر دى امتى الأول حاجه مهمه اوى احنا مش واخدين بالنا منها مش عارف ازاى لحد دلوقتى محدش خد باله منها واتكلم فيها
( مش المقصود باليلة القدر الليله الى نزل فيها القرآن على سيدنا محمد ... فيصل انت اتجننت ايه الكلام بتقوله ده !!!)
اقرأ القرآن انا اتعودت لما حاجه يكون فيها لبس عندى برجع للقرآن فالآيه بتقول ايه ؟؟
" إنا انزلناه فى ليلة القدر " و قبل ما افسر الجزئيه دى عايز بس اقول ان ليلة القدر متغيره جزئيه ان هى متغيره كل يوم دى انا كنت بظن فيها لوقت قريب بس اما اجتهدت و تفكرت لقيت ان الحكايه دى مستحيله لان ربنا قال " إنا انزلناه فى ليلة القدر " لو كان فعلا ليلة القدر متغيره كان ربنا قال فى ليلة قدر مكنش عينها بالتعريف ( ال ) لكن لفظ القرآن دقيق اوى " انا انزلناه فى ليلة القدر " فالليلة معرفه فكون ان هى بتنتقل من حيز زمنى لحيز زمنى تانى كل سنه ده مستحيل ده حاجه بعيده جدا ده رقم واحد
رقم اثنين و دى الاهم : ان المقصود بأنا انزلناه فى ليلة القدر مش المقصود الليلة الى نزل فيها القرآن على سيدنا محمد و الا الصحابه كلهم كانو عارفين الليلة الى اتى فيها جبريل على سيدنا محمد وهو فى الغار ستنا خديجه كانت عارفه و سيدنا ابو بكر كان عارف و سيدنا على كان لسه طفل و ذاكرته كانت قويه لسه و الصحابه الى آمنوا بيه كانو عارفين و دى ذكرى لا يمكن حد ينساها
يعنى ذكرى اول ليلة نزل فيها القرآن الكريم الى هى اقرأ الى اخر الآيات طبعا دى ليلة لا يمكن حد ينساها و لو نساها لا يمكن حد من اوائل الصحابه اوزوجة النبى انها تنسى حاجه زى دى ابدا دى الحاجه الى غيرت مجرى البشريه كله اصلا فأنها تتنسى استحاله
فأكيد كانو هما عارفين ان المقصود مش الليله الى نزل فيها القرآن على قلب سيدنا محمد عليه الصلاة و السلام لأ لذلك اما انا افترضت الفرضيه دى و طبعا انا بفترض فرضيات و ببحث عليها و بلاقى فيها حاجات غلط
لما انا فرضت الفرضيه دى و ببحث عليها لقيت سيدنا ابن عباس ( قال: انزل الله القرآن جمله واحده من اللوح المحفوظ الى مكان فى السماء الدنيا اسمه بيت العزه ) ففعلا مش المقصود بليلة القدر دى الليلة الى نزل فيها القرآن فى الدنيا هنا و على قلب سيدنا محمد لان دى ليلة معروفه للصحابه بالذات جميعا و هما مدوروش عليها اصلا انما المقصود بيها الليلة الى نزل فيها القرآن من اللوح المحفوظ الى بيت العزه فى السماء الدنيا هى دى ليلة القدر و هى دى الليلة الى مبتتنقلش
هى ليله واحده معروفه بالميعاد و بالوقت ربنا انزل فيها القرآن من اللوح المحفوظ عنده الى بيت العزه فى السماء الدنيا الى هى فى السماء الاولى
فجزئيه ان هى الليله الى نزل فيها القرآن هنا على سيدنا محمد لا دى جزئيه غلط تماما و مش عارف ازاى لغاية دلوقتى حد انتبه للجزئيه دى
رقم 3 : البخارى رحمه الله فى حديث فيه بيقول انها كانت ليلة 24 يعنى ده عدد زوجى و فى احاديث ثانيه بتقوله و دى يمكن اصح الاحاديث ان هى فى الوتر من العشر الآواخر و فى احاديث تانيه فى الصحاح بتقول " احد الصحابه كان أبى بن كعب على ما اذكر " كان يقسم انها ليلة ال27 و الصحابه كده كذا مره اجتمعوا مع بعض و اتفقوا انها فى العشر الأواخر لكن تعيينها اسما اختلفوا فيه فده حاجه من الأثنين
اما ان فى احاديث من الاحاديث دى خاطئه و ده احتمال انا بستبعده جدا
و فى احتمال تانى هو الى انا شايفه اصح ان خصوصا بعد عهد سيدنا عمر الصحابه انتشروا فى مصر و فى العراق و الشام و فى شمال افريقيا و الحجاز و اليمن و حتى بعد كده كمان انتشروا فى الاندلس و الدول الى الفتح الاسلامى دخلها
فكان فى وقتها مكنش فى الحاجات الموجوده حاليا من التطور و الحاجات دى فكان فى فروق فى التوقيت كبيره جدا يعنى كان ممكن ليلة 23 فى مكه كانت هى تبقى ليلة 24 فى مصر و دى حقيقه لذلك الامام الشافعى هو تقريبا اكثر الأئمه الأربعه سافر لدرجه انه كان عنده مذهب و لما جه مصر غير فى المذهب ده فى تحديد اوقات رمضان
الثلاث ائمه بيقولو ان فى رمضان الامه كلها من شرقها لغربها تصوم لو رأى واحد منهم بس الهلال يعنى لو واحد فى البحرين شاف الهلال يبقى الموجود فى المغرب يوم انما رأى الأمام الشافعى و ده الى بميل له اكثر ان كل بلد تصوم على حسب الهلال بتاعها
يا فيصل ده هيخلىفى اختلاف فى رمضان و فى رمضان هيبدأ عند ناس و ينتهى عند ناس ده اصلا الى كان موجود عند الصحابه سيدنا محمد كان بيقول صوموا لرؤيته و افطروا لرؤيته
فى فعلا فروق فى التوقيت بدليل ان مثلا فى مدينه معينه ميقات المغرب مش زى مقيات آدان المغرب فى مدينه تانيه مثلا بين القاهره و اسوان حوالى 10 دقائق و بين القاهره و شرم الشيخ تقريبا على ما اذكر ربع ساعه فى اختلاف فى التوقيت ما بالك الفرق ما بين مدينه فى القاهره و مدينه فى مكه
و ممكن يكون فعلا الهلال وقتها موجود هنا و مش موجود هنا اذا ليلة 23 هنا تبقى ليلة 24 هنا لذلك الصحابى الى اقسم انها ليلة 27 ممكن يتفق جدا مع الى قال انها ليلة 26 او ليلة 28 و الصحابى الى اقسم انها و ستنا عائشه لما قالت انها ليلة 21 مكنتش مش معنى كده ان هى صح و الى قال لأ دى هى الليلة الى بعد كده فى وقت تانى فالصحابه كانو مختلفين كانو فى دول كتير كانوا فى اقاليم كتير
فلى بقولك عليه ده مش عشان اقولك هى ليلة بعينها هى فعلا ليلة بعينها بس ربنا اخفى علمها و طالما ربنا اخفى علمها فمهما عملت حاجه ربنا اخفى علمها من هنا ليوم الدين مش هتعرفها و ممكن تجتهد انا عندى صورة بعتها لناس كل ليلة ليله 21 و 23 و 24 و 26 و 27 الشمس بعدها على طول فى ثانى يوم كالقمر ملهاش شعاع و ممكن تكون حتى البنت البنت الى بعتتلها الصوره دى سمعانى دلوقتى فمهما اجتهدت مش هتعرفها
بالعقل حاجه ربنا اراد اخفاء علمها انت هتعرفها ازاى
زى مثلا لما ربنا بيقول و يسألونك عن الروح قل الروح من أمر ربى و ما اوتيتم من العلم الا قليلا
يعنى هما بيسؤلوك عن الروح يا محمد قولهم انها من علم ربى مهما اجتهدتم مش هتوصلوا فدى جزئيه متجتهدش فيها ف اما ربنا يختص نفسه زى مثلا يوم القيامه فى ناس بتقولك يوم القيامه زى مثلا فى طائفه معينه من الناس بيقولو يوم القيامه دى سنه كذا دى حاجه ربنا اختصها بعلمه مهما عملت ايه عمرك ما هتوصلها من ضمنها ليلة القدر اختصها بعلمه لدرجة ان سيدنا محمد نساها اه فى دلائل و فى بشريات سيدنا محمد ادهالنا مثلا ليلة صافيه مافيش فيها اى غيوم مافيش فيها اى رياح فى حاديث فيها فى البخارى بيقول ان هى فيها رياح و مطر و رعد فربنا قاصد ان اخبار و الحاجات الى وردتلنا تكون كده هو قاصد تكون كده و مهما عملت عمرك ما هتوصلها فالناس الى زعلت منى والله انا ما بنقد حد و مبحبش انتقد حد لان الى بينتقد حد ده معناه ان هو كامل و انا ابعد ما يكون عن الكمال فبس انا بس الى بقوله ان دى حاجه ربنا اختصها بعلمه احنا نجتهد اه على اد ما نقدر اقصى اجتهاد ربنا سمحلنا بيه ان هى فى العشر الاواخر بعد كده بقى سواء بالعلم اوبقياش اشعه الشمس
على فكره انا قولت ان فى احد العلماء المصريين بكاميرات معينه شاف ان الشمس يوم 29 الصبح بتكون خاليه من اى اشعه و يمكن ده نوعا ما اصح الآراء لانه معتمدش على جزئيه الطاقه و الكلام ده لكن بردو قد يكون معرض للخطأ
فدى حاجه ربنا اختصها بعلمه و جزئيه انها تتحرك من ليلة للتانيه لأ لان ربنا قال انا انزلناه فى ليلة القدر هى الليلة الى نزل فيها القرآن من اللوح المحفوظ الى بيت العزه فى السماء الدنيا فنيجى احنا بقى عشان نوفق التعارض بين الاحاديث عشان فى حديث بيقول انها ليلة 21 و 27 هنقول اه يبقى كده بتنتقل لأ و ده قول على فكره الامام الشعب بيقولى انها بتنتقل و بردو قول الأمام ابن تيميه و قول ناس كتير ليهم احترامهم يعنى
لكن الى انا شايفه ان كان الصحابه فعلا بينتقلوا من مكان لمكان و الميقات بيختلف من مكان الى آخر و فى دول كان فيها الغيوم فلم يروا فيها الهلال و دول تانيه يروا فيها الهلال فيصومو و مكنش الخبر بيرد يعنى كان اصلا بين مكه و القدس شهر فأزاى هيعرفوا ان هنا رمضان الهلال جه و هناك يعنى مثلا لو واحد فى مكه شاف الهلال على مايقول لواحد فى القدس انه شاف الهلال هيبقى عدا الشهر اصلا
فكان الناس هما الى بيعملوا مواقيتهم وقتها شافو الهلال فى مصر بيصومو شافوا الهلال فى الحجاز بيصوموا فى القدس شافو الهلال بيصوموا و هكذا فمافيش تعارض بين الأحاديث و منحاولش نوفق التعارض فى اننا فى رأىى نقول حاجه لا تتفق مع القرآن لان زى ما قولنا ربنا قال انا انزلناه فى ليلة القدر و هى المقصود بيها الليلة الى نزل فيها القرآن من اللوح المحفوظ الى بيت العزه فى السماء الدنيا انما مش الليلة الى نزل فيها القرآن على سيدنا محمد لانها ليلة معروفه انا شخصيا معرفهاش والله حتى لو مش معروفه كان سهل على اوائل الصحابه و الى دخلوا الاسلام يعرفواها يعنى مثلا سيدنا ابو بكر كان فكر فى الحكايه دى لو مقصود بيها الليله الى نزل فيها فى الدنيا كان قال انا اسلمت امتى او الخبر جالى امتى حاجات سهله انما مش المقصود بيها خالص الليله الى نزل فيها القرآن على سيدنا محمد
فبس خلاصه الكلام ده كله متعبدش ربنا عباده التجار و حتى اذا فازت ليلة اقدر هل انت ضمنت انها قبلت ؟؟
فبس احترامى للجميع و انا عارف ان دى اكتر مره طول فيها عليك و اشوفك ان شاء الله فى سلسلة جديده و اشوفك ان شاء الله فى وقت قريب
فيصل عبد الواحد
امير نفسك دوت كوم