بسم الله و الصلاة و السلام على سيدنا محمد رسول الله و على جميع انبياء و رسل الله الصلاة و السلام
ازيك عامل ايه فيصل عبد الواحد معاك
و ان شاء الله يكون تسجيل سريع و خفيف خاصه ان احنا فى رمضان 2020 و كمان فى العشر الاواخر و كمان ليله وتريه و ان شاء الله يتسع المقام النهارده و نتكلم عن ليلة القدر فى عجاله لان اكيد منتشر الفتره دى كلام كتير جدا من الناس الى بيقولو طبعا انا مباهجمش حد و ده مسمى انت تحبه اوك عيش بيه مسمى مش عارف والله المسميات ايه الى هما بيستطلعوا الطاقه و يشوفو الطاقه الى كانت فى السماء الاولى و ده اتجاههم و حابين يكونو فى الدور ده
النهارده هنتكلم عن اول حاجه هما حاجات ملهوش دعوه ببعض بس انا حبيت اعمل فيديو يكون خفيف عن حاجات و مفاهيم منتشره غلط هنتكلم عن ايجو و هنتكلم عن تعيش اللحظه و هتكلم عن ليلة القدر
اول حاجه الايجو منتشر جدا بين المدربين و اكتر بين الناس العاديه و ده حاجه لازم تتخلص منها ف لو جينا هنشوفه عند المدربين هتلاقى الى بيحبو اسم ماستر او المستنريين او جراند ماستر او معلم او اى كان الاسم الى بيحبوه بتلاقيهم بيقولو ان الايجو ده حاجه وحشه و ان انت لازم تذدريه
و من ناحيه تانيه عند الناس الى مش مدربين بيقولو الايجو ده هو الغرور او الكبر و التكبر و الحقيقه ان الاتنين غلط فى حد ممكن يقولى يا فيصل انت مين عشان تقول ده غلط و ده غلط انا مبحبش ادى لنفسي اى مسمي لكن انا عيشت تجاربك كلها و لحد اخرها بفضل من ربنا و باختياره و مشيئته شاء ان حد زيي فقير جدا له ومحتاج جدا له انه يوصل لمكان اظن او احتسب ان محدش هيوصله بفضل ربنا مش بشطاره منى و ده يخلينى اتكلم من حاجه انا عايشها و شوفتها
حته ان ناخد اول جزئيه المدربين الى بيقولو او الماسترز الى بيقولو الايجو حاجه وحشه لا هو مش حاجه وحشه هو الايجو ببساطه انت انا فيصل سيدنا محمد سيدنا عيسي سيدنا موسي عبد الفتاح السيسى ترامب محمد بن سلمان الناس العادين و الغير عادين و الراجل الى ماشى فى الشارع بس الفكره ان من كتر ما و انا ممكن التمسهم العذر بعض المدرين السابقين عايزينك تشوف ان فى حاجه ممكن نقول اريح بس لو قولت اريح هتعتبر ان الايجو ده شيء لازم تذدريه بس الفكره هضرب مثال الضل بتاعك هل له كيان ؟؟؟ تقدر كده مثلا تقدر قدام الحيطه و تشوف ضلك و تخاف منه ؟؟ على فكره انا كده حتى بكبر فى الايجو بس مينفعش اخاف من ضلى و تانى بأكد انا ببالغ اما بقول ان الايجو ده ضلك و انه انت و استحاله انك تعيش فى النقطه دى بدون ايجو ف ايجو الى هو انا مش عايز احط تعريفات بس صورة تعاملك مع نفسك و مع الناس صورة تعاملك مع نفسك داخليا و مع الناس خارجيا لازن انت اذا حابب ان انت تعيش او اذا قعدت لوحدك الايجو انا حتى لو قولت الايجو ضرورة هتشوف انه حاجه وحشه و انت مضطر عليها و هو مش كده
من كتر ما المدربين اتكلمو عنه و انك لازم تتخطاه و انت اكبر من كده نسبه كبيره جدا من المدربين او الماسترز بيتكلمو من كورسات حضروها او تجمع عند حد او مجموعه كتب خدوها او قراوها لكن معاشوش التجربه ف هو مش حاجه وحشه هو انا الصوره الى انت بتعيش مع الناس وبعيش بيها مع نفسي سيدنا محمد كان عنده ايجو هو ممكن تقول عليه الشخصيه قبل ما نخش على الجزء التانى ف الحته دى لا هو مش وحش خالص بالعكس الناس شيفاه وحش و الناس لازم تتخلص منه فى ناس بتقعد سنين و تفنى عمرها و تموت ؟؟ يعنى ايه اتخلص من ايجو ؟؟ يعنى ايه اتخلص من نفسي يعنى فى لذلك بتقول فى ناس كتير بتبعت رسايل انا عايز اتخلص من نفسي هلتمس العذر لبعض الناس الى بتسمى نفسها المستنرين ممكن يكون عندهم بعض الصدق و حابين الحاجه التانيه بقى عشان اقول الحاجه صج ان الفكره اما انت بتشوف ان انت بس مش انت الشخصيه او انت مش المشاعر او بمعنى اصح ان مافيش حاجه اسمها عقل و ان انا الى براحتى احس بالعصبيه و محسش بالعصبيه فى الوقت ده انا الى براحتى اغضب فى الموقف ده و مغضبش فى الموقف ده و انا الى بحريتى اخاف من الموقف ده لما انت بتشوف ان انت فعلا حر فى اى احساس بتحسه و هستغل الفرصه دى و هتكلم بسرعه عن المقياس هوكنز الى بيسموه يعنى يا جماعه هضرب مثل بنفسي ( اذا انت جيت سألتنى عن حد معين انا كنت عرفت بشكل ما عدا المرحله الى انا فيها و انا قولتلك ان الشخص ده معرفوش ) اكيد هيبقى عندى مشكله صح
و انا بستشهد بسيدنا محمد و سيدنا محمد كان حد ذكى جدا عليه الصلاة و السلام و على آله اجمعين و انا مش بشهد ليه علشان انا من دينه و من شريعته انا بشهد له علشان دى حاجه انا شوفتهاو عيشتها بنفسي و مش ببالغ
ف لما يكون حد كان تلميذ عندى و دى مش حاجه وحشه او تعيبه و حد يسأله انت تعرف فيصل و يقول لأ انا معرفش حد بالأسم ده يبقى اكيد عنده مشكله و انا والله مش بكره حد خالص انا بحب الناس كلها و انا محبتى لكل الناس انا بقول ده عشان اتكلم عن هوكنز ده كان محطم تماما هو انا بعتذر عن اللفظ ده ممكن يضايق حد زيو انا بوصف لانه كان فى حاله صعبه ف لما يجى حد و عاش معاه سنين زى ليستر ليفين و يجى اول ما يبقى حد كويس و اما يجى هو يدرب يهاجم ليستر و يقول مش هتدخل فى حته و يقول و ينسب كل اعمال ليستر لنفسه ف انا بصراحه شخص زى ده محبش انى اتعلم منه
فنرجع تانى للنقطه الى كنت بقولها اما بتشوف ان انت حر على اى شعور سواء شعور زى اللامبالاه مش الى احنا بنقول عليها حلوه فى لامبالاه ناس بتشوفها وحشه الامباله التامه الحزن القسي الخوف الشهوه الغضب الفخر الاعتزاز بالنفس المشاعر دى الى بيسموها الدرجات السفلى او الكلام الى بيحبو يقولوه حتى بتشوف نفسك انك ترف تبقى حر و انت انت بتعيشه فبتقول ايه ده انا حر و انا مكتئب ايه ده انا حر و انا عندى لا مبالاه و مش قابل اى حاجه انا حر و انا خايف ايوه بتشوف انك حر فى كل حاجه فتختار بقى تعيش ( بالشخصيه او الايجو الى انت تعيش بيه ) انا شخصيه اخترت انى اعيش بشخصية محمد عليه الصلاة و السلام مش لازم تبقى زيي انت شايف انك حابب تعيش بشخصيه سيدنا عيسى عليه السلام او سيدنا موسي اوك حد تانى خالص انت شايفه ماستر سواء حى او مش موجود فى الدنيا دى بردو دى حاجه ترجعلك ف ندخل بقى على طول علشان كده كتير ندخل فى حتة غير المدربين
غير المدربين بيشوفو ان الايجو يعنى الكبر لا هو مالوش علاقه خالص لكن هو زى ما قولنا يعنى يمكن علشان بس اتفهم غلط
ندخل لحاجه تانيه و هى نعيش اللحظه و بردو الحته دى منتشر عليها مفاهيم و كلام كتير يمكن سببه عشان الى بيتكلم عنه معاشوش بيتكلم عنه من كورسات شايف انه فهمها كويس لكن ببساطه ان انت تعيش اللحظه او تعيش اليوم انا شايف ان الانسب لمعظم الناس دلوقتى انها تعيش اليوم اكتر من انها تعيش اللحظه ببساطه و بهدوء انت شاغل نفسك بالمستقبل لو انت يعنى مش فاهم يعنى ايه او لو انت مش عايش بالمناسبه اذا انت عايش اللحظه و مبسوط و فرحان بكل حاجه بتحصلك يبقى ممكن اوك ف مكن تسكيب شويه من الفيديو و تروح على موضوع ليله القدر اذا انت حابب اذا حابب تسمع معايا اوك
فلو انت مش بتعيش اللحظه او مش وصلالك اوى الكلام انت شاغل بالك بحاجه هتحصل فى المستقبل بكره او شاغل نفسك بحاجه حصلت امبارح او قبل كده بكره طبعا بكره او بعده او اى كان و امبارح الماضى بوجه عام ف انا اتعلمت ان انا زى ما بقولك انت صح فى كل الحالات انت حر انت مكتئب انت حر يا جماعه ما انتو بتشوفو حريتكو دى هتدركو حاجه جميله اوى اه انا حر اكتئب و حر اتعصب حر اعيشه دلوقتى لان الناس لما بتشوفك ماستر او انت اذا عيشت فى دور ماستر او معلم او مستنير هتحس ان انت بتفرض على نفسك ان انت متتعصبش خالص متضايقش خالص تبقى متسامح على طول طيب ما ده قيد و انا مش حابب اعيش فى القيد ده فى ناس تحب تعيش فى القيد ده هما احرار و القيود مش وحشه لان انا بردو بفرض على نفسي قيود انا حاببها ايه ده يا فيصل بتفرض على نفسك قيود اه بفرض
انا حر افرض قيد ادخل باب الزنزانه اخرج تانى دى حاجه بترجعلك انت حر اما بتشوف نعمه الحريه التامه الكامله الى ربنا ادهالك عشان كده انا شايف ان الانسان مخير تماما فاما بتشوف ده و بتعيش ده مبتفرقش معاك لذلك ناس كتير من الى احنا بنشوفهم ماسترز بنشوفهم مكنش فارق معاهم انهم يمرضو و فى ناس بيروحو لدكاتره و فى لأ انا شخصيا ساعات بروح لدكاتره و ساعات لأ انا حابب اعيش كدع و معنديش مشكله اعيش بأى قيوج لانى متحرر بأى قيد الناس حطاه عليا ماستر استاذ مش متسامح المفروض متتعصبش مش حابب اتكلم عن فسي كتير بس انا بتكلم عنك انت يعنى انت حر فى اى قيد انت حابب تعيشه بس عيشه و انت عارف ان انت حر انا بقول ده ليه عشان فهمت ان انا لو قولتلك متعملش دى حاجه ربنا عرفانى و ورانى انها مش حلوه انا ممكن يا جماعه اعمل حاجه و اعمل سلسلة و الاقى واحد بس اعترض و اضايق ولو بأسلوب مهذب و محترم او غير كده بقرر ان انا معملهاش عشان انا ربنا علمنى هو مخلقش كون فيصل لوحده هو خلق لو هنتكلم على البشر 8 مليار كون هو واحد حابب يعيش الكون بتاعه انا مش عايز اشوف فيصل او مش حابب اشوف الى انت بتعمله ده خلاص انا مفرضش عليه ممكن يكون واحد وسط كذا الف بس انا اتعلمت خلاص احب ده و احترم ده لان انا بحب حريتى زى ما هو بيحب حريته
طيب الناس التانيه يا فيصل الى عايزين ربنا يديهم من عندى اذا فعلا حابين ده او من غيري الحياه مش هتقف عليا ف ماشاء الله التسجيل كنت ناوى يبقي خمس دقايق و دخل فى تلت ساعه ف اذا انت حابب تعيش فى المستقبل او تعيش فى الماضي نصيه صغيره خدها منى اذا حابب و مصمم تفكر فى المستقبل فكر فيه ان هو سعيد يعنى متبصش على المستقبل يعنى متبصش ع المستقبل الا بسعاده و متبصش ع الماضى الا بسماح يعنى لو انت مصمم تشغل بالك بلى هيحصل بكره و حابب تتخيله على فكره انا مش شايف ان الخيال مهم خالص انك تتخيل و تعيش مع نفسك فى ناس بتحب ده اوك بس انت حابب و مصمم تتخيل متاشي عيش انه سعيد فى ناس بتحب التخيلات و الاحلام جدا اوك بس خلى دى مرحله و بردو اذا انت مصمم للماضي بص عليه بهدف انك تسامح على اد ما تقدر ممكن لو مش قادر تسامح 100% دلوقتى فى الموقف واحده واحده و ممكن 1% بس و كمان النهارده بص مش حتى قادره اعمل ال1%الزياده ممكن كمان اسبوع ربع من 1% زياده
المهم اذا مصمم تبص ع الماضي بص انك بنية ان انت تسامح واذا على المستقبل بص بنية انك هتبقي سعيد و دى تبقى مرحله وبعد كده تشوف ان التفكير ده جميل و حلو و بيحسسنى احساس جميل بس ايه الاريح انى افضل اتخيل فى الى جاى و افكر فى الى فات و لا مشغلش بالى بيه مش هديك الاجابه انا عايزك انت تجاوب و تجرب و تقارن اذا انت مشغلتش بالك بأيه الى هيحصل
جرب اذا انت لأ انا مصمم اشغل بالى بيه ببكره و بالماضى جرب ايه الى هيحصل و شوف ايه الاريح ليك الجزئيه الاخيره و ليلة القدر ربنا يجعلنا من و يكتبلنا ان احنا نؤمها جميعا سيدنا محمد كان حد ذكى جدا جدا و دى حاجه انا بقولها و ديما مقياسى الى انت بقوله ده اذا وقفت من ايدين ربنا و ارجو اذا حد بيحنى يدعيلى الدعوه دى يدخلنى الجنه بدون حساب و يجعل دخول الجنه من نصيبى و نصيب من قال آمين
لو قالى انت ازاى يا فيصل تقول ان رسول محمد الى ارسلته هو اذكى واحد هاقول يارب كذا كذا و مش هخش فى تفاصيل بس عارف هاقول لربنا ايه فسيدنا محمد كان حد ذكى جدا و فى نفس الوقت كان حد ديما بيشوف يدى الخير و فى نفس الوقت يريح امتة ازاى ف علشان كده يا جماعه لو انا كده انكرت على سيدنا محمد يبقى انا كده عندى مشكله لان المكان الى ربنا وصلهولى تقدر تشوف بيه الى قبلك ف لو انا قولت لا انا الوحيد فى التاريخ كله و مافيش حد حتى فى الانبياء وصله اعرف ان عندى مشكله حتى لو بينى و بين نفسي فلذلك لأ
ف سيدنا محمد عليه الصلاو و اته الوسيله كان حد ذكى جدا و كان حد بيحب يشهل على امته و يرحهم و فى نفس الوقت يديهم افضل الخير ف انا قولت قبل كده فى كورس عندى هتعرف ان العمرو الافتراض للعقل هو ثانيه واحده بدون مبالغه ف كون ان سيدنا محمد يقول انسيتها ليله القدر هو يقدر يفتكرها فى كسر من الثانيه كون ان حد زى سيدنا محمد بيحب الخير لامته و يحب يريحها يفضل انه هو ميسترجعش و يعرف تانى معاد ليلة القدر اذا فى خير فى عدم الاسترجاع فى خير كبير فى عدم الاسترجاع و الاستدراك فكون ان ربنا يخبيها او يخفيها و سيدنا محمد يخفيها ف على فكره ممكن اكون اقدر ارفها بس انا مش حابب اعرفها لان حابب اذا عرفتها هيفوتنى خير كتير اذا عرفت ان هى ليله 25 او 29 هيفوتنى 9 ليالى اذا انت هتستهدف الليالى الوتريه فاتنى اربع ليالى ف ليه سيدنا محمد شايف ان الخير ان هو قال مره الليالى الوتريه و مره قال العشر الاواخر ف استهدف ان انت على اقل تقدير انك تستهدف الوتر من العشر الاواخر و بردو حاجه مهمه سيدنا محمد بيقول ان الرجل ليبلغ بحسن الخلق منزله القائم الصائم ف مش يعنى مش لازم تشوف ان انت فى الليالى دى الى هيجبك درجات اعلى و ثواب اعلى الصلاة و القيام فقط و الصيام طبعا اذا انت حد شايف و مصمم تشوف اسلوب حياتك مشغول و متقدرش تقوم الليل حتى ليله واحده فى العشر الاواخر اوك صلح اخلاقك العشر الاواخر شوف اخلاق حد كويس زى سيدنا محمد او حد كويس انت بتحبه و صلح اخلاقك العشر ليالى دول بس ف وطبعا اذا ربنا قدرك و جمعت بيت الاتنين تبقى حاجه جميله انا شايف ان الافضل ان احنا نتورع عنها و منحاولش نعرفها ان شايف ان كده افضل ف زى موضوع الصلاة الوسطى ممكن يكون حد ربنا فتح عليه و شايف ان الاحسن ان محدش يعرفها ف بس انا عارف انى طول عليك انا اسف جدا
اشوفك ان شاء الله فى تسجيل جديد
فيصل عبد الواحد
سلام عليكم