بسم الله و الصلاة والسلام على سيدنا رسول الله وعلى جميع انبياء و رسل الله نبيا نبيا و رسولا رسولا الصلاة والسلام
الحقيقه انا عامل الفيديو ده الحكاية دى لقيتها منتشرة و هى سبب فى متاعب مادية ناس كتيرة بتعيشها كان فى حد كتبلى تعليق و كنت بتكلم عن قصه حصلتلى من تسع سنين و تعليقه مالوش علاقه بالقصه اصلا
كنت بحكى انى كنت بعيش اللحظه و كنت بختار مفكرش فى الى هيحصلى و مكنتش عندى بيت اعيش فيه و بعد كده ظروفى اتحسنت ف هو بيقول متعملش نفسك كريم انا فاكر انى طلبت منك سألتك على حاجه و انت قولتلى تمن الجلسه او الكورس مبلغ خيالى فوق الألف دولار
ف انا ده الى خلانى اتكلم عن الى عايز اتكلم عنه النهارده و هو كان نفس ردى عليه و بالعكس لما بلاقى حاجات زى دى بحب ارد عليهااكترعشان اغير الصوره دى لمصلحة المتكلم .... ايه المشكله لما اطلب الف دولار او الفين او تلاته او اربعه ليه شايفين الفلوس ... يعنى اسأل نفسك السؤال ده
انا عارف ان ممكن ناس تكون بتقول لنفسها دلوقتى اه عشان هو عايز ناس تشترك ...حط فيصل على جنب ... لكن ايه المشكله ان انت تطلب و تطلب فعلا الف و الفين و تلاته و اربعه و خمسه و عشرهو عشرين ليه شايفين ان الفلوس لما بتطلب او لما بتتحط على حاجه بتبوظها ليه بقى
يعنى انا عايز ان انت تسأل نفسك ليه شايفين الفلوس حاجه وحشه بالمناسبه هى مش صدفه هو فعلا فى ناس دسوا فى ثقافتنا و دسوا فى ديننا ان الفلوس هى منبت كل شر و ألفوا و انا مش عايز اتكلم فى النقطه دى كتير و دسوا فى دينا احاديث و نسبوها لسيدنا محمد عليه الصلاة و السلام ان الفقر افضل ف انا ملاحظ الحكاية دى عند ناس كتير اذا انت فضلت تفكر كده و اذا انت كنت حد كويس و حد اتربيت على اخلاق كويسه و بتفكر بالطريقه دى يبقى تتوقع يبقى معاك فلوس ازاى يعنى اذا انت حد جربت و شوفت فعلا ان انت تخلق حياتك بأذن الله حد اتربيت على اخلاق كويسه اهلك والدك والدتك عيلتك ربوك كويس و ربوك انك تبقى حد طيب و فى نفس الوقت شايف ان الفلوس اما بتطلب او تتحط على حاجه تبقى حاجه مشينه او عيب او يعنى اما تشوف حد بيقول انا بحب الفلوس بتبصله بصه وحشه ايه المكشلة اما انا احب الفلوس فين المشكله هنا
هى ليها منبت زى ما قولنا اتربينا من اهلنا ان الفلوس يعنى الى يحبها يبقى طماع و حرام والغنى و الكلام الفارغ ده كله وهى مش صدفه فعلا يعنى فى ناس بدون ذكر و انا مش بحب اتكلم عن طائفه معينه بعض من طائفه ألفوا حاجات و نسبوها لسيدنا محمد و دخلو فى ثقافتنا الحاجه دى و احنا اهلنا بقى خدو ده و مفكروش فيه و زودوا فيه و نسيو ان ربنا لما اتكلم عن المال الصريح الفلوس ربنا ذكروا فى القرآن ان هو خير
اتكلم عن الشخص الى بيموت و يسيب تركه ( ان ترك خيرا او وصيه ) الخير ده المقصود بيه المال ان ترك مال قدمو الوصية وبعد كده وزعو المال يعنى ربنا اهو قال ع الفلوس خير ليه احنا شايفين الفلوس غلط
ليه لما بنروح لدكتور لما بيطلب منك 500 جنيه او 1000 جنيه او حتى 100 جنيه ليه مثلا ممكن تقول ايه ده طلب منى فلوس ليييه ليه بقى شايفين دى انا عايزك تسأل نفسك السؤال ده ليه شايفين ديما ان احنا الى معاه فلوس يبقى حرامى
انا مره كنت فى مكان بفضل ربنا البلد الى انا فيها بفضل ربنا معروف ان انا اغنى واحد فالكلام جه عن الماديات و كده ف الكلام كان عن الفقير لله فحد قال حاجه كان اسمه مصطفى هو متكلمش عنى بشكل صريح هما اتكلمو عن الفلوس بس قولتله هو الواحد لو عمل مليون جنيه فى سنه يبقى حرامى قالى اه طبعا و انا الحمدلله كنت عملتها فى شهور قليله ف ليه نشوف ان الى ربنا بيكرمه بفلوس يبقى حرامى هى الفلوس متجيش كتير الا عن طريق سرقه او حاجه حرام احنا اتربينا كده انما الحلال قليل و على قده و ليه لو احنا اتربينا كده منراجعش ده يعنى انت كده متوقع تعيش حياه ماديه حلوه ازااااى دى هتركب على دى ازاى .. ازاى تكون شايف الفلوس الكتير حرام و حرامى او ان يطلب منك فلوس يبقى حاجه مشينه و انت حد كويس و متوقع يبقى ماك فلوس
احنا محتاجين يا جماعه على فكره احنا قبل كده حد سألنى سؤال ايه اسباب تخلف المسلمين كأمه مسلمه قولت هما تلت اسباب
اول حاجه : ان احنا اتربينا كمسلمين نسيب الدنيا مع ان فى احاديث كتير جدا و آيات كتير جدا بتقول ان انت مأمور ربنا أمرك ان انت الدنيا دى تشتغل فيها و تاخد بكل الاسباب يعنى احد الآيات كده و تمسك فى الدنيا جدا مش تمسك فيها انك تحارب عليها لا انك تشتغل فيها وتبقى احسن واحد فيها
فى مئات الآيات و الاحاديث ف احنا رقم واحد اتربينا دينا كمسلمين ان احنا نسيب الحياه و الدنيا
رقم 2: ان احنا متربناش ان احنا فى ربنا انا مره كنت فى بيزنس مع حد ف عمل حاجه حرام خالص ف قولتله ده يرضى ربنا قالى ده مالها و مال ربنا ده تجاره فى ناس كتير جدا اتربو على كده انك لما تعمل حاجه و انت طفل صغير او يا بنتى يا حبيبتى لما تعملى حاجه و تعاملى الناس فى كيان شايفك و بيراقبك وبيقيد عليكى كل حاجه اسمه الله و هيحاسبك على كل ده اما تشتمى فلان هيحاسبك اما تتفقى على حاجه و متعملياش هيحاسبك اما تاخدى حاجه مش بتاعتك متربناش على اننا ناخد بالنا من ربنا فى معاملتنا مع بعض
تالت حاجه: ان فى حاجات كتير ادست فى ديننا مش فيه خاصه بالماديات و غيره فى حاجات كتير جدا خاصه بالمعاملات والاخلاق ادست فى ديننا مش فيه ف احنا اتربينا ان انت عشان تبقى شخص متدين تبقى شخص فقير وفى نفس الوقت انك تبقى ربنا بس صلاة وصوم و مالوش دعوه بالمعاملات و فى نفس الوقت عشان تتبع الدين الصح تلتزم بأحاديث ادست فى الدين ف بقينا فعلا فعلا فى ذيل الامم يعنى كويس ان ربنا فعلا لسه سايبنا فى الامم و ربنا مأبدناش لحد دلوقتى
انا اظن ان احنا لحد دلوقتى موجودين بخير سيدنا محمد يعنى لولا خير سيدنا محمد كمسلمين كان ممكن ربنا فعلا يبدنا من الامم خالص بدليل ان ربنا بيقول ( وما كان الله ليعذبهم و انت فيهم و ما كان الله معذبهم و هم يستغفرون ) يعنى الآيه واضحه اهى اقارن دى بدى ماهو مين الى علمنا نستغفر غير سيدنا محمد عليه الصلاه و السلام يعنى اظن والله اعلى و اعلم اننا عايشين لحد دلوقتى بخير سيدنا محمد انما احنا كأمه و انا اسف و انا بقول ده بعدنا جدا عن الاسلام و ربنا سايبنا لحد دلوقتى ببركة سيدنا محمد ف ليه احنا عايشين كده ليه شايفين الفلوس حاجه وحشه يا جماعه اتحررو من نظرتكو دى و متبصوش ع الفلوس انها حاجه وحشه و على فكره فى ناس كده بتبص ع الخير و عن الرضا و الوفره انها حاجه وحشه لما تبص كده ان انت عندك ولاد كويسين و عندك بيت او بيوت حلوه و عندك فلوس كتير و عندك زوج او زوجه حلوين تقابل حد يقولك خلى بالك ممكن يكون ربنا بيستدرجك و انت تكون حد كويس و مبتعملش مشاكل و ملتزم مع ربنا يقولك لا ربنا مبيديش كل حاجه لحد مين قال الكلام ده هو ربنا لما قال انه فضلناكم على بعض ماهو مش معنى كده انه منع نفسه عن العطاء و ما كان عطاء ربك محظورا
بنجيب الكلام ده منين يا جماعه نفهم اقرأ القرآن كده و انت عارف مين الى منزله الى نزله مش شيخ الجامع يخطب جمعه الى نزل القرآن مش الناس الى بتتكلم عن الدين فى التليفزيون و مش الممثلين و المثثلات الى بيكلمو و يصورا حاجات معينه عن الفلوس او اى كان مع كامل احترامى لكل الطائفات الى قولتها و حبى ليهم بس مش هما الى قالو القرآن اقرأ القرآن وانت باصص على الى نزله و انت باصص على الى قاله
و ما كان عطاء ربك محظورا ليه ربنا و ما يفعل الله بعذابكم يعنى ربنا هيخسر ايه او يعنى هيقل ايه فى ملكه لو اداك كل حاجه ليه شايفين الفلوس وحشه ليه شايفين كترها غلط كترها غلط من ناحية تانيه اذا الشخص نفسه اخلاقة مثلا ممكن يستخدم الفلوس يضر بيها حد انما الفلوس نفسها لا تعرف صح ولا تعرف غلط الى بيستخدمها هو الى بيحدد فهمتو الحته دى ف الفكره ان الفلوس مش حاجه وحشه ف حب الفلوس و اعترف انا معنديش مشكله انى بحب الفلوس بحب الفلوس جدا ده خير ربنا خلقه
اما احب ولادى ابقى حد انانى ماهو اولادى ربنا خلقهم المال و البنون زينة الحياة الدنيا يعنى اما اقول بب ولادى ابقى حلو وانما لو بقول بحب الفلوس ابقى وحش هناخد حته من القرآن ونسيب حته ... سبحان الله ... ف ليه منشوفش.... جربو ان انتو تتحررو من الحاجات الى اتربيتو عليها جربو ان انتو تعيشو الدنيا بعنيكو انتو فأرجو ان الرساله تكون وصلت
و اشوفكم فى تسجيل جديد ان شاء الله
فيصل عبد الواحد